koper1De grondstoffenmarkten delen dinsdag het optimisme met de aandelenbeurzen dat de wereldwijde groeivertraging stilaan een bodem heeft bereikt. De prijzen voor koper en zink koersen naar hun hoogste peil in zes maanden.
Op de London Metal Exchange (LME) schiet de koperprijs tot 8 procent hoger naar 4.925 dollar per ton. Dat is het hoogste niveau sinds 20 oktober. Sinds nieuwjaar is de koperprijs, traditioneel beschouwd als een van de barometers van de wereldeconomie gezien de vele toepassingen, al 50 procent gestegen.
Ook de prijs voor een ton zink zit met een niveau van 1.418 dollar opnieuw op het niveau van een half jaar geleden.

De grondstoffenprijzen bereikten in de zomer van vorig jaar historische pieken, maar namen na het uitbreken van de wereldwijde recessie een diepe duik. Een terugval van de vraag naar metalen, vooral vanuit slokop China, stuurde de prijzen meer dan 70 procent onder hun dieptepunt. Het huidige optimisme stoelt op de speculatie dat de voorraden slinken omdat de vraag in China opnieuw aantrekt.

Volgens de jongste meting van de LME staan de kopervoorraden op het laagste peil sinds begin februari. Die afbouw komt voor het leeuwendeel op rekening van China, waar de invoer van koper in maart met 14 procent toenam tot het hoogste niveau ooit. ‘China is de belangrijkste reden voor de afname van de voorraden’, zegt analist Jochen Hitzfeld. ‘China heeft maar 2 procent van de wereldwijde kopervoorraden, terwijl de economie de komende jaren sterk zal blijven groeien.’

De metaalprijzen worden bovendien ondersteund door de relanceplannen van de Chinese overheid en een toename van de industriële productie met 8,3 procent in maart.

Waarnemers zijn evenwel voorzichtig en zien de rally snel onder druk komen. ‘De prijzen moeten eerste rond dit niveau consolideren vooraleer ze opnieuw hoger kunnen’, zegt analist Leo Westgate van Standard Bank.

Ook de prijzen voor nikkel en tin zitten in de lift. Aluminium volgt de opwaartse trend niet. De voorraden van het metaal, vooral gebruikt in de verpakkings- en de transportsector, bereikten met 3,6 miljoen ton een nieuw record. De appetijt voor aluminium blijft op een erg laag pitje wegens de crisis in de auto-industrie.
Bron:De Tijd