9965173654_7bf862d89d_zVolgens onderzoek van het CBS maakte in 2015 ongeveer één op de vijf bedrijven gebruik van Big-data-analyse. Big-data-analyse is het analyseren van vaak grote en ongestructureerde gegevensbestanden. Enerzijds gaat het daarbij om eigen datasets, afkomstig van bijvoorbeeld apparaten of sensoren van het bedrijf. Een op de elf bedrijven analyseert deze. Anderzijds voeren bedrijven ook analyses uit op big-databronnen buiten het eigen bedrijf, zoals sociale media (10 procent van de bedrijven). 

Bedrijven uit de industriële sector, waaronder ook basismetaal en metaalproducten vallen, blijven iets achter. Van hen maakte 15% gebruik van Big-data-analyse.

Interesse is groot

Ondanks een kleine achterstand in toepassing, is de interesse in Big-data-analyse groot in de metaalbranche. Onlangs bracht een Nederlandse delegatie van NEVAT GPI (Groep plaatverwerkende industrie) tijdens een studiereis in de VS bezoek aan verschillende bedrijven in Silicon Valley, en werd Big-data hoog op de agenda gezet. Ook de afgelopen editie van de Hannover Messe stond grotendeels in het teken van Industrie 4.0. Deze ontwikkeling, waarbij industrie en logistiek, steeds verder met elkaar verbonden raken door middel van internet, en dan met name het internet-of-things (IoT), levert natuurlijk grote hoeveelheden data op die waarom analyses kunnen worden uitgevoerd.

Illustratie: Elco van Staveren