vliegtuigChinese aluminiumproducenten proberen een sterkere voet aan de grond te krijgen in de auto- en vliegtuigindustrie. China is al jarenlang de grootste exporteur van aluminium – met bedrijven als Hongqiao en Zhongwang in de wereldwijde voorhoede. Maar vanwege de enorme concurrentie tussen Chinese bedrijven onderling, staat de prijs voor aluminium en half-fabricaten van dit lichtmetaal al tijden onder druk. Producenten uit China zijn er daarom volgens verschillende analisten op uit om door middel van overnames hun expertise en slagkracht in de markt voor hoogwaardige eindproducten te vergroten. Deze markt wordt tot nog toe nog gedomineerd door Europese en Amerikaanse bedrijven.

Een voorbeeld van zo’n overname vond vorige maand plaats. Toen werd het Amerikaanse bedrijf Aleris, dat gewalst aluminium produceert voor de auto- en luchtvaartindustrie overgenomen door een dochterbedrijf van Zhongwang. Zhongwang is China’s op één na grootste aluminiumproducent. Deze overname wordt door westerse bedrijven en belangenorganisaties met argusogen bekeken. Zij spreken van valse concurrentie. De Chinese overheid zou bedrijven als Zhongwang flink subsidiëren. Iets wat een woordvoerder van Zhongwang in een artikel in de Financial Times overigens ontkent. In datzelfde artikel waarschuwt een marktanalist de westerse aluminiumindustrie: “De stap van Zhongwang kan het startschot zijn van een serie overnames. Chinese aluminiumproducenten – zowel privaat als staatseigendom – zijn druk bezig zich te oriënteren in Europa en de VS om soortgelijke stappen te zetten.”