Analisten: joint venture Tata en ThyssenKrupp nu op lange baan
Een coup. Een koningsdrama. De ontwikkelingen binnen de top van het Indiase Tata concern volgden elkaar de afgelopen dagen in sneltreinvaart op, en zorgden voor vette krantenkoppen overal ter wereld. Vorige week maandag werd topman Cirus Mistry op straat gezet. De vorige CEO – en telg uit de Tata-familie – Ratan Tata werd opnieuw op het schild gehesen om voorlopig als interim op te treden. De aandelenkoersen van Tata kelderden met een verdamping van miljarden in beurswaarde als gevolg, en er ontstond een potje moddergooien tussen Tata en Mistry. Maar over de daadwerkelijke reden van het ontslag is nog niet alles bekend. Zeker lijkt wel dat er in beide kampen allerlei juridische stappen worden voorbereid. Ook voor de Nederlandse voormalige Hoogovens-vestiging van Tata in IJmuiden zal het nieuws uit India gevolgen hebben. Veel analisten denken dat een joint venture met ThyssenKrupp verder weg is dan ooit.
Liever gezond maken dan afstoten
Het is bekend dat Ratan Tata – in tegenstelling tot Mistry – helemaal geen groot voorstander is van het afstoten of laten fuseren van de Europese activiteiten. Onder zijn leiding breidde de Tata Group haar buitenlandse activiteiten flink uit, en werd onder meer de Corus Group aangekocht, waar de fabriek in IJmuiden bij hoorde. Tata Steel Europe is een beetje Ratan Tata’s kindje. De verwachting is dat hij niet verantwoordelijk wil zijn voor het weer afstoten ervan. Dat zou – volgens een artikel van Bloomberg – ook niet passen bij de grondbeginselen van de Tata-familie. Indachtig hun etnisch-religieuze Parsi-afkomst voelen de Tata’s een sterke verantwoordelijkheid voor het wel en wee van hun fabrieken en personeel en zullen ze eerder kiezen voor investeren en saneren dan voor afstoten. Dat gelooft ook de Indiase publicatie The Wire, die noteert dat ‘het erg onwaarschijnlijk is dat onder Ratans leiding verdere samenwerking tussen Tata Steel Europe en ThyssenKrupp tot stand zal komen’. Zij vermoeden dat deze beslissing op de lange baan wordt geschoven, en er eerst zal worden uitgekeken naar een nieuwe CEO die rust moet gaan brengen.
ThyssenKrupp: “Wij praten niet alleen met Tata”
De Duitse leiding van ThyssenKrupp heeft zich nog niet laten verleiden tot uitspraken over de bestuurscrisis bij Tata. Maar de Indiase krant Mint interviewde de CEO van ThyssenKrupp India, Ravi Kirpalani. Kirpalani vertelde dat de gesprekken tussen de Tata Group en ThyssenKrupp veel minder vergevorderd waren dan tot nog toe in de media vaak werd aangenomen. “Er zijn gesprekken geweest,” aldus Kirpalani, “maar die zijn nog in een preliminair stadium en verre van afronding. Daarnaast praten we niet alleen met Tata Europe maar met verschillende Europese staalproducenten om samenwerking te verkennen.”
Situatie Tata Steel Europe zorgelijk?
Maar kunnen de medewerkers van Tata IJmuiden met alle vertrouwen afwachten? Dat hangt er maar vanaf. De gewipte CEO Mistry stichtte afgelopen week flinke onrust in een gelekte e-mail. Volgens Mistry staat Tata er veel en veel slechter voor dan de mensen in het bestuur willen doen geloven. Afschrijvingen op verlieslatende bedrijfsonderdelen kunnen oplopen tot zo’n $18 miljard. En wat draait het allerslechtste? De Europese tak van Tata Steel. Deze activiteiten – waaronder ook de fabrieken in IJmuiden vallen – kampen met onverantwoordelijk hoge verliezen en schulden. En dat maakt de toekomst volgens Mistry erg onzeker. Het economieblog Das Kapital vatte de situatie voor de medewerkers in IJmuiden daarom als volgt samen:
… als de verhalen van Mistry over schulden en hoge verliezen kloppen, dan is IJmuiden nog niet jarig. Ook al draait IJmuiden beter dan de staalfabriek in Engeland, toch zag de Nederlandse tak afgelopen jaar hun winst halveren tot €153 miljoen. Daarnaast dook er vorige week plots een bijzonder bericht in de Telegraph: De overgebleven Engelse staalfabriek van Tata in Port Talbot – waarvan gezegd werd dat die per dag £1 miljoen verlies draaide – blijkt economisch efficiënter te zijn dan IJmuiden. Dat is slecht nieuws voor de toekomst van onze oude Hoogovens. De onrust zal er niet minder om worden.
Foto: Alf van Beem