Vorige week liep de Hannover Messe af. Deze belangrijke industriebeurs die zichzelf afficheert als ‘s werelds grootste zorgde traditioneel voor veel nieuws. Wat waren de belangrijkste thema’s? Wat viel op in de pers? Metaalkrant maakt een digitaal rondje langs de velden.
Het partnerland van de 2016-editie was – voor het eerst – de Verenigde Staten. De Messe werd daarom geopend door de Amerikaanse president Barack Obama. In zijn openingsspeech (volledige tekst hier) stipt Obama vooral het belang aan van goede handelsbetrekkingen tussen Amerika en Europa en hij benadrukt daarom nog maar eens dat het in de maak zijnde handelsverdrag TTIP niet mag worden onderschat.
Een van de belangrijkste thema’s van de Hannover Messe was digitalisering. Dat kwam ook naar voren uit het feit dat onze eigen premier Rutte het Nederlandse Fieldlab the Smart Connected Supplier Network geopend. Het Fieldlab legt de focus op samenwerken en informatie delen in de high-tech toeleverketen over bedrijfsgrenzen heen. Dit initiatief van onder meer TNO moet er voor zorgen dat data-uitwisseling tussen industriële partners beter verloopt en zorgt voor kostenbesparing. Rutte nam de gelegenheid ten baat om zich ook te laten rondleiden op het Holland Paviljoen door Metaalunievoorzitter Fried Kaanen die hem verschillende deelnemers uit de maakindustrie voorstelde.
De verbinding tussen industrieën, mensen en machines door data- en netwerktechnologie stond sowieso hoog op de agenda tijdens de beurs. Deze trend – met name bij onze Oosterburen – vaak Industrie 4.0 genoemd is niet iets voor in de toekomst, maar wordt in hoog tempo werkelijkheid. Op de beurs waren er bijna 100 concrete voorbeelden van te zien. “Hiermee tonen we aan dat een door netwerken verbonden industrie geen toekomstvisie meer is; deze is al realiteit. Industrie 4.0 wordt in steeds meer fabrieken toegepast”, aldus Jochen Köckler de voorzitter van de Hannover Messe op Metaalnieuws.
En met het groeien van het belang van ‘big data’, ‘internet of things’ en andere ICT in de (maak)industrie, groeit ook de interesse van de grote jongens uit die hoek voor de Messe. Zo was er de nieuwe CEO van Microsoft, Satya Nadella, die een praatje kwam houden. Zijn Microsoft-producten moeten toonaangevend worden in de wereld van Industrie 4.0 en slimme producten die – bijvoorbeeld – zelf aangeven wanneer onderhoud er aan zit te komen.
Maar Microsoft is niet de enige partij die loert op de industriële internet-, data- en netwerkmarkt. In 2020 zal de markt voor softwareoplossingen voor slimme machines die met elkaar praten via een internet-of-things een waarde vertegenwoordigen van 220 miljard dollar, volgens een artikel in de Financial Times over de Messe. Daarom is ook een partij als General Electric flink aan het investering in de digitalisering van de industrie. Maar volgens het Duitse Handelsblatt lopen de Amerikanen op dat vlak nog behoorlijk achter bij hun Duitse concurrent Siemens, die van de grote industrieleiders het verst is in digitalisering.